Sirkuksen ja Tanssin tiedotuskeskukset järjestivät lokakuussa 2019 yhteisen kansainvälistymishankkeensa puitteissa verkostoitumismatkan Seouliin Etelä-Koreaan.
Korea-Nordic Connection -ohjelman teemana oli tänä vuonna saavutettavuus ja siihen osallistuivat tanssitaiteilija Elli Isokoski (Myrskyryhmä) ja toiminnanjohtaja Silja Kyytinen (Sirkus Magenta). PAMS – Performing Arts Market Seoul -tapahtumaan puolestaan osallistuivat osallistuvat taikuri Robert Jägerhorn, tanssitaiteilija Valtteri Raekallio (Raekallio Corp.), tanssitaiteilija Riikka Siirala (Loiske Ensemble) ja tuottaja Antti Suniala (Race Horse Company).
Silja, Robert ja Antti kirjoittivat matkan jälkeen kukin omasta näkökulmastaan siitä, mitä kokemuksia verkostoitumismatka tarjosi ja mitä siitä jäi käteen ammatillisessa mielessä.
Silja Kyytinen (Sirkus Magenta)
Osallistuin Sirkus Magentan toiminnanjohtajan asemassa ja sosiaalisen sirkuksen edustajana Soulin PAMS-tapahtumaan osana Korea-Nordic Connection -verkostoa syksyllä 2019. Verkoston jäsenille järjestettiin jo ennen reissua kaksipäiväinen tutustumistapaaminen Helsingissä elokuussa. Jo elokuun tapaamisessa ajattelin, että verkostossa oli useampia meidän organisaatiomme näkökulmasta mielenkiintoisia jäseniä niin suomalaisissa, muissa pohjoismaisissa kuin korealaisissa jäsenissä. Pohdin ensimmäisen tapaamisen jälkeen Pohjoismaisen kulttuuripisteen avustusten esittelyn innoittamana, että kenties haemme jonkinlaista verkostotukea myöhemmin joidenkin mukana olevien pohjoismaisten jäsenten kanssa.
En tiennyt mitä odottaa verkosto- ja messumatkalta, en ollut ennen ollut ihan vastaavissa tapahtumissa mukana. Valmistauduin pitchaukseen tietämättä kunnolla mistä näkökulmasta toimintaamme esittelisimme. Ennakkoon ajattelin, ettei messutapahtumassa ehkä ole mukana soveltavasta sirkuksesta kiinnostuneita tahoja.
Tapahtumassa oli yksi oikein kiinnostava paneelikeskustelu, jossa muutamia meidän verkostomme jäseniä (Elli ja Daniel) oli mukana puhumassa. Olisin mielelläni itse edustanut siellä soveltavaa sirkusta, mutta en tiennyt siitä ennakkoon eikä minulla ollut mahdollisuutta olla siinä mukana. Koko PAMS-tapahtumassa ei ollut mukana muita soveltavan sirkuksen edustajia. Paneelikeskustelua oli kiinnostavaa seurata ja sen myötä kuulin korealaisesta kehitysvammaisesta näyttelijästä ja päädyin keskustelemaan kehitysvammaisten keskuksen johtajan kanssa. He olivat molemmat mukana paneelikeskustelussa. PAMS-tapahtumapaikkana oli kyseinen kehitysvammaisten keskus.
Inspiroiduin muiden pohjoismaisten osallistujien pitchauksista, katsoin ne kaikki. Ne olivat hyvin opettavaisia ja sain niistä hyviä ideoita oman organisaatiomme toiminnan pitchaukseen. Muutin niiden perusteella oman pitchaukseni näkökulmaa.
Juttelin useaan otteeseen viikon aikana kehitysvammaisten keskuksen johtajan kanssa Sirkus Magentan sosiaalisesta sirkuksesta ja työstämme kehitysvammaisten parissa. Johtaja tuli myös kuuntelemaan pitchaustani ja oli hyvin kiinnostunut työstämme. Suunnittelimme hänen kanssaan yhteistyöprojektia ensi vuodelle. Projekti on yhä vasta keskusteluasteella, saa nähdä toteutuuko se.
Kävin saman projekti-idean puitteissa myös vierailulla eräässä kehitysvammaisten taidekeskuksessa, johon kutsuimme mukaan myös paikallisen sirkustoimijan. Hänellä oli kiinnostus sosiaalisen sirkuksen työhön. Vierailu oli hyvin mielenkiintoinen. Toivoisin, että jos ensi vuoden projekti toteutuu, siinä olisi mukana kaikki edellä mainitut paikalliset tahot.
Kävin mielenkiinnon ja kokemuksen vuoksi yhdessä speed date -tapaamisessa. Se meni mielestäni oikein hyvin ja tapaamani henkilö oli aidosti kiinnostuneen oloinen yhdistyksemme työstä ja ideastani koskien sitä, miten voisimme osallistua hänen festivaalilleen Portugalissa ja lisätä tapahtuman yhteisöllisyyttä. Tapaaminen oli siis oikein mukava ja mielenkiintoinen, vaikka tuskin se johtaa mihinkään yhteistyökuvioon.
Ehdotin pohjoismaista yhteistyökuviota ja yhteistä Pohjoismaisen kulttuuripisteen hakua eräälle työn kannalta kiinnostavalle Korea Nordic Connection -verkoston jäsenelle. Hän ei kuitenkaan halunnut mukaan, koska hän kuuluu jo parhaillaan vastaavaan verkostoon, jonka työ on kuulemma vasta alussa. Näistä avustusmahdollisuuksista innoittuneina päätimme kuitenkin Magentassa hakea kyseistä verkostoavustusta muiden pohjoismaisten kumppanien kanssa.
Matka oli mukava verkostoitumismahdollisuus kaikkien verkostossa mukana olevien tahojen ja lisäksi muiden suomalaisten kollegoiden kanssa. Se oli myös mukava irtiotto syksyn työkiireistä Suomessa. Kaiken kaikkiaan matka oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Todennäköisesti se oli vielä hyödyllisempi enemmän esiintymiseen painottuvien kollegoiden työlle, mutta kukapa tietää – ehkä ensi vuonna Sirkus Magenta on tämän reissun pohjalta levittämässä suomalaista sosiaalisen sirkuksen osaamista Koreaan!
Antti Suniala (Race Horse Company)
Osallistuin PAMS -messutapahtumaan Seoulissa 7.-10. Lokakuuta. Saavuin muutaman päivän aiemmin kaupunkiin, jotta ehdin tutustua myös Seoul Street Arts Festivaliin sekä soittaa yhden DJ-keikan. Kun lähtee tuhansien kilometrien päähän odotukset ovat tietty kovat ja ne tuntuivat hyvältä osin täyttyvän. Tiekkarit olivat valmistaneet osallistujia reissuun yhteisillä kahvitteluilla ja infopaketeilla ja hiljalleen päivitetyiltä nettisivuilta sai tietoa mukavasti.
Yhtenä tärkeimpänä PAMS:in toimintana näin speed datingin, jonka ilmoittautumisten aukeamista ennen messuja oli odotettu viikkoja. Paikkoja oli hyvin rajoitetusti ja onnistuin pienessä paniikissa varaamaan kolme deittiä, joista yksi oli Taipein suuren taidekeskuksen tuottajia ja kaksi ohjelmistotuottajia Euroopasta. Massiivinen PAMS -osallistujalista oli toimitettu etukäteen ja siihen tutustumiseen kannattaa varata aikaa.
Pohjoismainen verkostomme teki hyvää työtä tiedottamisessa ja osallistujistaan huolehtimisessa. Yhteinen messupöytä toi ihmisiä yhteen ja sopu antoi sijaa esitteiden sijoittelussa. Nordic pitch olisi voinut olla näkyvämminkin esillä ohjelmassa ja tuntui, että yleisössä oli enemmän taiteilijoita ja pitchaajia kuin mahdollisia asiakkaita. Samaa kyllä kuulin myös pääohjelman pitchingistä. Suurena osana messuja oli seminaarit ja esitykset, joita en valitettavasti päässyt kovin montaa seuraamaan työtaakan ja orastavan flunssan takia. Speed Dating osoittautui onneksi erittäin hyväksi kokemukseksi ja olisin toivonut niitä enemmänkin. 15 minuuttia on hyvä aika esitellä ryhmän toimintaa ja esityksiä perusteellisesti ja oppia venuen tai agentin tarpeista ja kiinnostuksista.
Kaiken kaikkiaan tuntuu, että ennakkovalmistelulla on suurin merkitys osallistumisessa PAMS:in kaltaiseen tapahtumaan. Osallistujalista on hyvissä ajoin käytävä läpi tiheällä kammalla ja kiinnostaviin henkilöihin on oltava yhteydessä etukäteen ja koetettava sopia tapaamisia. Itsestäänselvyytenä voi sanoa, että kaikki muu työ pitäisi pystyä jättämään pois, jotta voi keskittyä täysin messuihin. PAMS vie helposti 18h vuorokaudesta usean päivän ajan.
Robert Jägerhorn
Osallistuin PAMS -messutapahtumaan Souliin ajatuksella kartoittaa mahdollisuuksia viedä uusi tuotanto kansainvälisille markkinoille. Olin ensikertalainen tämäntyyppisessä messutapahtumassa, enkä tiennyt mitä odottaa. Ainut aikaisempi kokemukseni hieman vastaavanlaisesta tapahtumasta oli kuukauden esiintymismatka Edinburghin Fringe-festivaaleilla vuonna 2014.
Lähdin matkalle uudella tuotannolla, joka ei vielä ollut valmis, ensi-ilta oli vasta kuukautta myöhemmin United Solo Festivaleilla New Yorkissa. Tämä toi mukanaan hieman lisähaasteita: miten puhua esityksestä, jota ei vielä ollut?
Uuden tuotannon tiukasta harjoitteluaikataulusta huolimatta niin valmistautuminen matkalle sujui hyvin. Se piti sisällään ennakkovaraukset speed-dating tapahtumaan, valmistautumisen pitchaukseen sekä painotuotteen (flyerin) suunnittelun ja painatuksen. Myös tapaaminen Sirkuksen tiedotuskeskuksen PAMS-konkari Lotta Nevalaisen kanssa sekä runsaat infopaketit auttoivat virittäytymään matkalle.
Pohjoismainen pitchaus sekä speed-dating olivat ne tapahtumat, joissa odotukseni olivat suurimmillaan.
Pohjoismainen pitchaustapahtuma oli pettymys, sillä paikan päällä olivat pääosin oma porukka, eli me pohjoismaalaiset. Positiivisena asiana näin tutustumisen muiden taiteilijoiden ja tuottajien erittäin monipuolisiin töihin ja lähtökohtiin.
Sen sijaan speed-dating oli erinomainen tapa kartoittaa eri tuottajien ja esiintymispaikkojen intressejä. Jonotin myös peruutuspaikkoja, jotta tapaamisia olisi mahdollisimman paljon. Kyse todellakin oli kartoittamisesta. Olin “joustavalla produktiolla” avoimin mielin liikenteessä, enkä ollut vielä halunnut rajoittaa minkätyyppisiin esiintymispaikkoihin ja tapahtumiin uusi produktio soveltuisi.
Löysin muutamia hyviä kontakteja Aasiasta, Euroopasta ja Kanadasta. Mitään konkreettista tulosta näistä tapaamisista ei vielä ole syntynyt, mutta dialogi on avattu. He olivat kiinnostuneita näkemään videomateriaalia sitten kun esitys olisi valmis.
Kansainvälisten markkinoiden pitchausta ei mielestäni voida verrata esimerkiksi lyhyempiin kotimaisiin yrityskeikkojen myyntitilanteisiin tai hissipuheisiin. KV-markkinat on monimutkaisempi asia, joka vaatii pitkäkestoisemman prosessin. Kyse todellakin on verkostoitumisesta ja ihmissuhteiden luomisesta. Ehdottomasti parhaimmat kontaktini syntyivät virallisen ohjelman ulkopuolella: lounaalla, puistonpenkillä sekä iltatapahtumissa. Toisaalta uskon että meillä jokaisella on se oma paras tapa verkostoitua. Tämä oman pitchaustavan löytäminen (niin että se ei ole pitchaus) olikin suurin oivallukseni tältä matkalta.